Betere resultaten uit Performance Max
Alarmsysteemexpert is een Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in professionele alarm- en camerabeveiliging voor zowel particulieren als bedrijven. Het assortiment bestaat uit complete sets, losse componenten en accessoires van gerenommeerde merken als Ajax, Hikvision, Dahua en Jablotron.
Alarmsysteemexpert bevindt zich in een hevig concurrerende markt en ondervindt ook druk van grote marktplaatsen als Bol.com, Coolblue en Amazon. RoQQit is benaderd om een geavanceerde SEA strategie te ontwikkelen voor de ruim 2000 sku’s.
Doelstelling
Jaar op jaar groei van 10% van de webshop omzet met een bottomline resultaat van 7% (totale marketing spend / netto resultaat).
Oplossing
Cookie consent en server side tracking
Om de best mogelijke resultaten te behalen, moesten we zeker zijn van een feilloze tracking. Dat begint bij een correct ingestelde cookie consent banner en daarnaast server side tracking. Dit laatste is vooral belangrijk, want de beveiligingsoplossingen zijn kostbare aankopen met een lange oriëntatiefase waardoor marketing cookies zo lang mogelijk bewaard moeten blijven.
Google Shopping feed AI optimalisatie
Veel producten hadden een inconsistente titel opbouw en misten waardevolle informatie, zoals bijvoorbeeld de productcategorie. Om te zorgen voor een betere relevantie tussen zoekopdracht en product, hebben we aan de hand van Producthero inzichten producten geselecteerd met een matige tot slechte titel en deze met behulp van Chat GPT verrijkt.
Performance based segmentation met Producthero
Bij het analyseren van het account zagen we dat slechts enkele producten verantwoordelijk waren voor een groot deel van de omzet. De rest van het assortiment leverde klikken op, maar weinig tot geen sales. Het Google ads account was onderverdeeld in twee Performance Max campagnes, gesegmenteerd op merk en daaronder item groepen met zeer veel (onrendabele producten).
We zijn begonnen met het aansluiten van Alarmsysteemexpert bij Producthero. De labelizer module bevestigde wat we zagen in Google Ads, er was een scheve verhouding tussen prestaties en kosten.
Door allereerst gebruik te maken van de default ROAS settings in Producthero ontstond snel een verdeling tussen de zogeheten heroes, sidekicks, villains en zombies. De aanvullende feed vanuit Producthero hebben we geïmporteerd in het Merchant Center en vervolgens in Google Ads Performance Max campagnes gemaakt op basis van de Producthero labels.
Price benchmark
Vanwege schommelingen in de markt en toenemende concurrentie staan de marges van alarm- en camerasystemen onder druk. Het assortiment van Alarmsysteemexpert bevat dan ook producten die qua prijs duurder zijn dan bij concurrenten en marktplaatsen. Om te voorkomen dat er onnodig budget wordt verspild aan producten met een onaantrekkelijke prijs, hebben we deze producten met behulp van Channable verwijderd uit de Shopping feed.
Belangrijke Elementen:
- Implementatie Cookiebot CMP
- Serverside tracking via Taggrs.io
- AI feed optimalisatie met behulp van Channable
- Geavanceerde campagne strategie met behulp van Producthero
- Price benchmarking met behulp van Producthero
Resultaat
- Totale omzet: +17% t.o.v. vorig jaar
- Kosten/ baten verhouding: 7%