Data Management Platform
De afgelopen jaren zijn er steeds meer systemen op de markt gekomen om websitegedrag door te meten, mails te versturen en betaalde advertenties uit te zetten. Daarnaast begint website personalisatie steeds belangrijker te worden. Hoe relevanter de content, of het nou advertenties of website content is, des te hoger de kans op een lead of een conversie.
Personalisatie is vaak mogelijk binnen afzonderlijke systemen. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde Google Ads of Facebook advertenties. Gepersonaliseerde mails worden ook steeds vaker verstuurd vanuit complex opgebouwde opvolgacties. Een goed voorbeeld hierbij is een ‘abandoned cart’ campagne, waarbij je een email ontvangt als je een product hebt toegevoegd aan je winkelwagen maar het product niet hebt gekocht.
Ook kunnen de meeste websites tegenwoordig gepersonaliseerde content tonen aan website bezoekers. Dit is mogelijk op basis van cookie en/of user account data. Groot voordeel hiervan is dat je alleen relevante content aan een gebruik laat zien. Om een simpel voorbeeld te noemen, denk bijvoorbeeld aan herenkleding aan mannelijke gebruikers.
Het nadeel van bovenstaande oplossingen is dat je losse datasilo’s creëert die niet met elkaar communiceren. Facebook wilt namelijk niet data delen met Google en vice versa. En klantdata uit jouw CMS kun je niet gebruiken voor bijvoorbeeld het uitsluiten van personen in je online marketingcampagnes. Een Data Management Platform biedt hierin uitkomst!