Verkopen op Amazon?

Hoe en wat is Amazon? Wat moet ik kiezen? Wij helpen je graag

Amazon, doen of niet?

De keuzes zijn enorm

Voor webshop eigenaren met een internationaal afzetgebied is het al geruime tijd mogelijk om producten te verkopen via Amazon. Amazon is een Amerikaanse marktplaats en in Amerika veruit het grootste online platform, waar je als consument zo’n beetje alles kunt kopen. Als verkoper kun je je producten zowel handmatig als geautomatiseerd via een API koppeling aanbieden.

Om te kunnen verkopen op Amazon heb je logischerwijs een account nodig, een zogeheten seller account. Maandelijks betaal je hier €39 voor, ongeacht je wel of geen omzet genereert. Naast deze maandelijkse fee betaal je over elke order 10 tot 15% commissie aan Amazon, waardoor je als verkoper altijd weet wat de kosten baten verhouding is. Vanuit Nederland beschouwd, zijn de Duitse en Engelse markt hierbij de meest gemaakte afzetgebieden, maar landen als België, Frankrijk, Italië en zelfs Amerika behoren natuurlijk ook te de mogelijkheden.

Verkopen op Amazon Nederland?

De afgelopen jaren bestond Amazon Nederland wel, maar was het assortiment beperkt tot slechts enkele categorieën. Sinds 2020 heeft Amazon NL haar deuren volledig geopend en kan elke webshop nu producten aanbieden zoals al mogelijk was in onze buurlanden. Nederlanders zijn van nature wat huiverig als het gaat om buitenlandse toetreders, de verwachting is dan ook dat het marktaandeel van Amazon zeer geleidelijk zal oplopen. Maar het staat vast dat Amazon ook in Nederland een zeer groot platform gaat worden. Het is dan ook verstandig om zo snel mogelijk jouw producten door te zetten, zodat je als verkoper kunt leren van het systeem en zo je voordeel kunt doen ten opzichte van de concurrentie.

Adverteren op Amazon?

Amazon is net als Google een veilingssysteem dat werkt aan de hand van complexe algoritmes. De kwaliteit van het productaanbod en reviews hebben sterk invloed op de wijze hoe, en vooral hoe goed, jouw producten worden weergegeven. Als je een nieuwe verkoper bent op Amazon, dan begin je natuurlijk met een schone lei en dat maakt het lastig om zichtbaar te zijn tussen partijen die al langer adverteren op Amazon. In dit geval is het verstandig om gebruik te maken van Amazon Advertising. Dit werkt in grote lijnen als adverteren op Google Ads. Op deze manier koop je als het ware zichtbaarheid en dus marktaandeel. Naast de maandelijkse fee en de commissie over elke order, betaal je nog een cost per click. De hoogte van deze CPC bepaal je zelf in handmatige campagnes, of kun je overlaten aan Amazon in geautomatiseerde campagnes.

Meer weten over verkopen en adverteren op Amazon? RoQQit heeft ruime ervaring in het opzetten en beheren van (inter)nationale Amazon accounts.

Meer informatie

Is BOL.com een optie?

Welke aanpak te kiezen?

Bol.com is in Nederland de grootste marktplaats voor nieuwe en gebruikte producten en wordt al veel gebruikt door verkopers en adverteerders. Net als bij de meeste marktplaatsen en vergelijkingswebsites kun je je producten op Bol aanbieden via een productfeed of een API koppeling. Het begint allemaal met een zakelijk account en het uploaden van je productassortiment. Ook bij Bol geldt dat een assortiment van hoge kwaliteit, denk aan geoptimaliseerde titels en productomschrijvingen, leidt tot betere zichtbaarheid en dus betere verkopen.

Het verdienmodel van Bol is gebaseerd op een Cost per sales oftwel CPS en dit percentage varieert per productcategorie. Over het algemeen kun je uitgaan van 10 tot 15%. Daarnaast betaal je over elke order €XX?

Als je wilt verkopen op Bol is het raadzaam gebruik te maken van een feedmanagement tool zoals bijvoorbeeld Channable. Niet alleen kun je hiermee je productaanbod optimaliseren, maar kun je het orderproces ook automatiseren. Met behulp van een orderkoppeling tussen jouw CMS en Channable worden alle orders van Bol teruggeschoten naar het CMS en zodra deze goedgekeurd en verwerkt zijn, worden deze weer naar Bol gestuurd. Hiermee hoef je dus niet meer dagelijks, of zelfs meerdere malen per dag, in te loggen op Bol en handmatig alle orders te keuren.

Adverteren op Bol?

Net als bij Amazon kan het bij Bol.com moeilijk zijn voor nieuwe verkopers om voldoende zichtbaar te zijn. De kwaliteit van je productaanbod, aantal orders en reviews bepalen namelijk jouw positie in het veilingssysteem. Gelukkig heeft Bol daar een oplossing voor, namelijk Sponsored Products. Hiermee ben je in staat om al jouw producten, of een selectie van de meest interessante artikelen, te promoten volgens het CPC model. Je betaalt dus naast de vaste CPS extra kosten per klik. Je kunt hierbij ook kiezen waar je jouw advertenties wilt laten weergeven. Bijvoorbeeld op de homepage, wat logischerwijs voor veel vertoningen en klikken zorgt tegen dito kosten. Maar ook op productpagina’s, aanverwante productpagina’s (cross selling) en de winkelwagen.

Meer weten over verkopen en adverteren op Bol.com? 

Meer informatie

Offerte aanvragen

Roqqit Marketing staat voor vindbaarheid.

Neem contact op