De juiste aanpak voor een B2B online marketing strategie

Online marketing in B2B?

Het online marketing landschap is vandaag de dag enorm divers. Als ondernemer en adverteerder heb je tal van media kanalen en middelen tot je beschikking. Daarnaast vinden er geregeld grote wijzigingen en updates plaats, de markt is continu in beweging met potentiële gevolgen voor jouw campagnes. Er zijn dus een hoop zaken om rekening mee te houden, niet voor niets dat ondernemers hun online marketing uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau.

Als je denkt aan online marketing, dan is het vaak gericht aan consumenten. Maar hoe zit het met de B2B markt? Gelden hier andere regels? Zijn er bepaalde platformen die wel of niet beter werken? In deze blog duiken we hier verder op in.

B2B online marketing strategie

Het is een beetje een open deur, maar we zien helaas vaak genoeg dat bedrijven zonder gedegen marktonderzoek zo maar beginnen met online marketing. Als de resultaten dan tegenvallen, is de conclusie vaak “we hebben het geprobeerd, maar het werkt gewoon niet voor ons”. Een praktijkvoorbeeld is dat men besluit te adverteren op bijvoorbeeld Google of Facebook en op basis van eigen kennis en ervaring een doelgroep probeert aan te spreken. Er wordt niet goed nagedacht over het doel van de campagne, wie de doelgroep daadwerkelijk is en wat hen aanspreekt. De sleutel tot succes is een integrale aanpak. Hiervoor gelden allerlei interessante benamingen, maar waar het op neer komt is dat je als adverteerder moet weten wie de mens of persona is achter de klant. Je moet weten waar en op welke manier je deze personen kunt aanspreken. Je kunt hen niet zomaar lastigvallen met banners en advertenties, maar moet hen begeleiden in het gehele koopproces. Ga altijd bij jezelf na of jouw gekozen online strategie bij jou zou werken. Als je zelf twijfelt of je wel of niet zou klikken op een advertentie, waarom zou jouw doelgroep dat dan doen?

Wat is de gebruikerservaring op jouw site?

Bij RoQQit zijn we van mening dat je eerst bij de basis moet beginnen voordat je begint met het inkopen van kwalitatief verkeer. Je site moet technisch goed in elkaar steken en de gebruikerservaring moet centraal staan. Als je site niet (goed) converteert, of dat nou sales of leads zijn, waarom zou je dan extra verkeer inkopen? Zorg er dan ook voor je je website goed doormeet en dat je inzicht hebt in waardevolle gebeurtenissen of handelingen. Dit zijn klikken op bepaalde elementen, zoals bijvoorbeeld e-mailadres, telefoonnummer en download buttons. Als je producten verkoopt, dan wil je ook weten hoe het bestelproces op jouw site eruit ziet. Het kan zomaar zijn dat potentiële klanten afhaken in de winkelwagen door onduidelijkheid, wat natuurlijk eeuwig zonde is!

Toon de juiste content voor jouw doelgroep

Als je weet wie jouw doelgroep is, dan is het zaak om te achterhalen hoe deze personen zoeken in zoekmachines. Uiteraard zit er verschil tussen particuliere en zakelijke zoekopdrachten, dus houd hier dan ook rekening mee bij het maken van content. Neemt niet weg dat een hoop personen zakelijke zoekopdrachten uitvoeren vanuit een consumenten gedachte. We zijn tenslotte allemaal consumenten en gewend om op een bepaalde manier te zoeken in bijvoorbeeld Google.

Door met content in te spelen op zoekwoorden, waar maandelijks veel zoekvolume op zit, gaan zoekmachines jouw site na verloop van tijd als relevant beschouwen. Dit is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is een lange termijn strategie en vergt een hoop werk. Je hebt namelijk te maken met schommelingen in de markt, seizoensgevoeligheid en trends.

Adverteer met Google Ads

Google Ads is het advertentieplatform van Google waarin je verschillende soorten campagnes kunt maken. Denk aan onder andere de bekende tekstadvertenties en Google Shopping. Voor veel bedrijven, ongeacht of het particulier of zakelijk is, is Google Ads de eerste stap om meer verkeer in te kopen. Vaak met als uiteindelijk doel om meer leads of sales te genereren. Google Ads kun je zien als een veilingsysteem, waarbij kwaliteit (lees: advertentierelevantie) en budget doorslaggevend zijn in de positie van de advertenties. Het is heel eenvoudig om te starten met Google Ads en we zien dan ook vaak dat bedrijven zonder ervaring hun eigen Ads account inrichten. Echter de structuur van de campagnes en de kwaliteit van de  landingspagina’s, dus jouw website, bepalen of de campagnes wel of niet rendabel zijn.

Het toevoegen van relevante content op jouw site, gebaseerd op een zoekwoordenonderzoek, heeft dus een dubbele functie. Op lange termijn kan het bijdragen aan betere organische posities en op korte termijn zorgt het voor een hogere relevantie van Google Ads advertenties.

Lead generation

Organisch verkeer en Google Ads zijn beide goede en bewezen media om kwalitatief verkeer te genereren. Beide zijn echter reactief, dat wil zeggen dat iemand op zoek is naar een product of dienst en jouw site of advertentie omhoog komt in de zoekresultaten. Wanneer het je doel is om bijvoorbeeld je e-maildatabase te verhogen, of bekendheid te genereren voor een seminar, cursus of dienst dan kun je via een Lead Generation campagne mooie resultaten boeken. Helemaal op Linkedin, waarbij een groot deel van werkend Nederland is aangesloten.

Als je weet wie jouw doelgroep is, kun je hem of haar uitstekend vinden via zeer uitgebreide targeting methodes. Denk bijvoorbeeld aan specifieke branche, bedrijfsomvang, functietitel), senioriteit, beslissingsbevoegdheid, etc. Vervolgens kun je een mooi vormgegeven advertentie tonen, vaak een combinatie van een banner/afbeelding en tekst. Bij interesse, kan degene aan wie de advertentie vertoond is zich direct aanmelden voor jouw dienst. Omdat de meeste gegevens van deze persoon reeds bekend zijn bij Linkedin, volstaat alleen naam en email, wat de kans op conversies verhoogt. Hoe minder invulvelden, des te minder werk en des te hoger de kans op succes!

Via deze blog hebben we je hopelijk meer inzicht gegeven in wat jij als ondernemer kunt doen om meer leads of sales te genereren. Zoals alles in marketing, bepaalt de mate van voorbereiding het uiteindelijke succes. Mocht je hulp nodig hebben bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, of bij het opstellen van een content productieplan? Of heb je interesse in adverteren via Google Ads of Social Media? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. RoQQit heeft meer dan 20 jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde en kan jou als ondernemer voor alle valkuilen behoeden. We gaan graag een langdurige, strategische samenwerking aan om jouw business te helpen groeien!