
Betere Google Ads resultaten door slimme segmentatie
Mijnhuidonline is een bekende Nederlandse webshop die gespecialiseerd is in kwalitatieve huid- en gezichtsverzorgingsproducten. Het assortiment bestaat uit merken als Vichy, La Roche-Posay, Eucerin, Avène en CeraVe. RoQQit is benaderd voor een Google Ads account audit en heeft uiteindelijk alle aandachtspunten succesvol doorgezet. Dit vereiste een aanpak buiten de gebaande paden, waarbij we ook additionele kosten van tooling moesten beperken.
Onze aanpak
Met meer dan 20 jaar ervaring in Google Ads heeft RoQQit het volgende voor Mijnhuidonline gedaan:
- Optimalisatie tracking via GTM: We hebben het Google Tag Manager account opgeschoond en de Google Ads tag geïmplementeerd en deze als primair ingesteld in Google Ads.
- Implementatie van relevante scripts: We hebben het spend allocation script van Mike Rhodes en het Flowboost Labelizer script geïmplementeerd in Google Ads
- Analyse Performance Max: Zoektermen gerelateerd aan de merknaam waren niet uitgesloten in Performance Max, waardoor non-branded onderpresteerden.
- Uitsplitsing branded en non-branded search: De bestaande search campagnes bevatten zowel branded als non-branded zoekwoorden.
Feedoptimalisatie via Channable: We hebben titels, omschrijvingen, categorisering geoptimaliseerd en ook nieuwe velden zoals reviews en prijs per maateenheid toegevoegd. - Gebruik maken van custom labels: Producten worden op basis van prestaties ingedeeld in vier segmenten die toegekend worden aan een custom label.
- Custom Looker Studio rapportage: We hebben een custom Looker Studio rapportage opgeleverd met alle belangrijke metrics en deze gedeeld met alle stakeholders.
Het resultaat
Minder afhankelijkheid Google Ads en een toename van organische resultaten door slimme segmentatie
RoQQit heeft in het Google Ads account een duidelijke scheiding gemaakt tussen branded en non-branded zoektermen. Het bleek namelijk dat Performance Max vooral goed presteerde op branded termen en dat verder budget verspild werd op display en youtube plaatsingen. Performance Max is vervolgens als ‘shopping only’ ingericht en werkt aan de hand van het ‘performance based bucketing’ principe. Zo krijgen best sellers meer zichtbaarheid en gaat er minder budget naar minder goed presterende producten. Dit heeft ertoe geleid dat Google Ads sinds herstructurering 25% beter presteert dan het jaar ervoor.
Ook zien we een duidelijk verbetering in organische resultaten, er is namelijk minder sprake van kannibalisatie tussen SEA en SEO. het aantal organische sessies is met 23% gestegen en de omzet maar liefst 63%