De kracht van een contentkalender

Wanneer je gebruik maakt van verschillende marketingplatformen en- campagnes dan heb je al snel te maken met planning, content, doelstellingen, looptijd, budgetten, etc. We zien in de praktijk vaak dat een nieuwe campagne terloops wordt bedacht en dan is het opeens alle hens aan dek. Er moet snel een landingspagina gemaakt worden, er moet een kortingscode komen die alleen geldt voor bepaalde producten, en er moeten banners en campagnes gemaakt worden voor Google, Social Media en E-mail.

Dit levert stress op bij alle betrokkenen en resulteert vaak in minder goede resultaten dan was gehoopt. Als bijvoorbeeld een Instagram banner niet het juiste beeld en call tot action bevat dan zal deze waarschijnlijk niet aanslaan bij de doelgroep. Je voert dus eigenlijk een marketingcampagne met materiaal waar je zelf niet achterstaat. Zonder goede resultaten, en daarnaast kom je misschien wel slecht over bij je doelgroep. Ze zeggen niet voor niks “you only have one chance to make a first impression”. De oplossing is een contentkalender!

Preparation prevents poor performance

Lang, lang geleden werd deze uitdrukking me regelmatig toegezegd door mijn docente marketing en communicatie. Inmiddels moet ik haar toch gelijk geven en vreemd genoeg maken bedrijven van klein tot groot deze fout. En dat terwijl de oplossing vrij simpel is. Er moet een content- of marketingkalender komen en dat begint bij het kiezen van een geschikte tool. Dit kan uitstekend in Excel en Google Spreadsheet, maar ook in tools als Trello, Monday en Airtable. Het ligt vooral aan de tijd die hebt om een kalender te maken, maar ook aan je technische kennis en met wie je de kalender gaat delen.

Hoe maak je een goede contentkalender

Het is allereerst belangrijk om te bepalen wat voor content je wilt (laten) maken. Content kan zijn: homepage-, categorie- en productteksten, blogs, e-mails, advertenties, social posts, banners en video’s. In het geval van tekstuele content is het goed om te weten dat het tot drie maanden kan duren voordat deze gecrawld en geïndexeerd is door zoekmachines. Net als in de kledingindustrie, waar ze te maken hebben met seizoenen, werk je in je contentkalender dus minimaal drie maanden vooruit.

Bereid zoveel mogelijk voor

Zoals je hebt gelezen, bevat je contentkalender dus verschillende marketingactiviteiten. Stel je wilt twee keer per maand een nieuwe blog posten, dan moet je contentkalender gevuld zijn met informatie als: focus zoekwoorden, meta data, slug, interne links, product blokken, header afbeelding, opleverdatum, publicatiedatum. Hoe meer waardevolle informatie je contentkalender bevat, des te duidelijker het voor degene wordt die de blog gaat schrijven.

Niet alleen weet je copywriter wanneer de nieuwe blog opgeleverd moet worden, je vormgever is nu ook volledig op de hoogte. Al het begeleidende grafische materiaal kan nu gemaakt en gedeeld worden op een gedeelde map. Op het moment dat de blog live gaat, is het een kwestie van de juiste afbeeldingen erbij zetten en de blog kan gepubliceerd worden. Ook kan de blog meteen gedeeld worden op de social kanalen, want alle afbeeldingen zijn direct opgemaakt in de juiste specificaties.

Hoe gaat RoQQit te werk

We hebben een overzichtelijke contentkalender gemaakt in Google Spreadsheet die we delen met onze klanten. Aan het eind van elke maand gaan we langs bij onze klanten en vullen de contentkalender gezamenlijk is. We stemmen dan onderwerpen af voor nieuwe blogs, of welke bestaande blogs geoptimaliseerd moeten worden. Verder bepalen we welke producten gepromoot moeten worden, wat de hoogte van de korting is, welke call to action we kunnen gebruiken en tot slot wie wat doet. Als online bureau zijnde, zijn we niet alleen verantwoordelijk voor de marketingcampagnes maar ook de aansturing van eventuele onderaannemers zoals copywriters en vormgevers.

Ben benieuwd naar onze contentkalender en werkwijze? Neem dan contact op!