Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De kracht van personalisatie

De kracht van personalisering

15 – 30 procent meer omzet en blije klanten. Maar het vraagt wel een sterk plan van aanpak.

Online winkelen kan net zo persoonlijk zijn als winkelen in een fysieke winkel of warenhuis. 87% van de online shoppers vind gepersonaliseerde advertenties acceptabel. Deze persoonsgerichte aanpak kan de kwaliteit van de dienstverlening van je site verhogen. Je kunt je namelijk onderscheiden van anderen. Wanneer je persoonlijk contact maakt met klanten dan laat dit zien dat je hen waardeert en dat jij waarde kan leveren. Dit kan variëren van het onthouden van product voorkeuren tot verjaardagswensen en beloningen. Personalisatie kan een positieve emotionele reactie oproepen bij je klanten, waardoor ze eerder geneigd zijn om een aankoop te maken.

Ken je klant

Een manier om aandacht te schenken aan je klanten is door belangrijke momenten in hun leven te onthouden, zoals hun verjaardag of merkloyaliteit. Je kunt deze notificaties instellen met getriggerde e-mails wanneer klanten zich aanmelden op je site, zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Of je kan er voor zorgen dat je klant zich bij bezoek aan je site direct thuis voelt door zijn/ haar favoriete merken en producten te tonen. Dit kan op verschillende manier en plekken. Elk stap in de site heeft zijn eigen kenmerk en met slimme personalisatie kan je daar heel goed op in spelen.

Marketing automation

Het is mogelijk om automatische e-mail marketingcampagnes op te zetten aan de hand van data van de klant. Orderhistorie, profieldata zoals voorkeuren maar ook op basis van triggers in de tooling. Denk bijvoorbeeld aan verlaten van de site of na het doen van een gerichte zoekopdracht op de site. Samen stellen we een plan van aanpak op om op een goede manier onder de aandacht te blijven van je klant. Zonder de irritatiegrens over te gaan.

Campagnes die op deze manier zijn opgezet zijn krachtig. Wij zien hier resultaten die tot wel 32% hoger zijn dan reguliere email campagnes.

Je kunt ook regelmatig e-mails versturen om nieuwe artikelen, artikelen in de uitverkoop of aanbevolen artikelen onder de aandacht te brengen. Op deze manier laat je je klanten steeds nieuwe inhoud zien die speciaal voor hen is uitgekozen.

Relevantie

Om het meeste uit je persoonlijke marketingcampagne te halen, moet je ervoor zorgen dat het relevant is. Door je klantenbestand te segmenteren kun je gepersonaliseerde campagnes versturen die niet snel als irritant worden ervaren. Het is noodzakelijk om te onderzoeken wat de interesses van je klanten zijn. Als een klant bijvoorbeeld tennisrackets koopt, is hij waarschijnlijk geïnteresseerd in andere tennis gerelateerde artikelen. Deze klant hoef je dan ook geen golfclubs te laten zien. Samen met onze specialisten werken we een sterke roadmap uit om stap voor stap deze campagnes in te zetten.

Verandert je klant?

Natuurlijk veranderen de voorkeuren van klanten in de loop der tijd, net als trends. Je kunt meerdere touchpoints op je e-commerce site gebruiken. Hiermee kun je de veranderende interesses van je klanten volgen. Goede CDP oplossingen kunnen deze trends bijhouden. Zo kun jij je ook aanpassen aan veranderende behoeften terwijl je klanten zich ontwikkelen. Personalisatie kan tijdrovend zijn om te beheren, echter door dit goed uit te denken en te tekenen voorkom je fouten.

Ingewikkeld? Niet perse

Neem contact op met Roqqit om erachter te komen hoe wij je kunnen helpen om je e-commerce site te personaliseren met aanbevelingen.