Search
Close this search box.

Kies de juiste email marketing strategie

Email is een van de oudste en meest gebruikte marketingkanalen die gebruikt wordt. Over het algemeen zijn de resultaten uit emailmarketing goed, personen zijn immers al geïnteresseerd in je merk of product. Toch komt het regelmatig voor dat er weinig aandacht wordt besteed aan dit kanaal. De database wordt niet vergroot en bijgehouden met subscribers en unsubscribers. Of er wordt te weinig tijd besteed aan creatives waardoor emails er lange tijd hetzelfde uitzien. Of emails worden niet (juist) getagged waardoor het niet goed inzichtelijk is wat de resultaten zijn ten opzichte van andere verkeersbronnen. In deze blog nemen we je bij de hand en leggen we stap voor stap uit waar je op moet letten.

Kies de juiste Email Service Provider

Voordat je kunt beginnen met mailen, moet je eerst een geschikt ESP kiezen. ESP staat voor Email Service Provider en is niks meer dan software die je in staat stelt om emails te versturen naar personen in een database. Bekende systemen zijn Mailchimp, Copernica, Active Campaign en Spotler. Er zijn gratis varianten, maar deze bieden natuurlijk niet alle mogelijkheden die de betaalde hebben.

Je zult je dus eerst moeten afvragen wat voor mails je wilt versturen. Wil je alleen een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief? Of ook actiematige mails waar producten en kortingscodes direct vanuit je CMS worden ingeschoten. Tot slot zijn er nog complexere mailings zoals cross- en upsell en recurring buy. Deze zijn met name interessant als je klantprofielen opbouwt en wilt werken aan klantbehoud.

Een andere vraag die je jezelf moet stellen, en deze is heel belangrijk, is of je de data wilt verwerken in Nederland, Europa of Amerika. We hebben in deze tijd te maken met General Data Protection Regulation en Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit heeft vooral te maken met bescherming en verwerken van persoonsgegevens. Nederland heeft een ander beleid dan andere Europese landen en Amerika, daarom is het zinvol om een ESP te kiezen dat voldoet aan Nederlandse wetgeving. Doe je dit niet, dan loop je risico op een forse boete.

Zorg voor een e-commerce koppeling met je CMS

Als je de keuze hebt gemaakt voor een bepaald ESP dan kun je vrijwel direct aan de slag. Je kunt bijvoorbeeld een klantdatabase uploaden en op basis van segmentatie mails versturen. Via scripts die je met Google Tagmanager op je website plaatst, worden nieuwe aanmeldingen continu toegevoegd aan de database. Is het jouw doel om meer omzet te genereren vanuit email dan ga je waarschijnlijk wekelijks of vaker producten mailen. Dit kan handmatig, maar dat is tijdrovend en foutgevoelig, maar beter is een koppeling met je CMS.

In het ingestelde template kun je simpel producten zoeken en toevoegen op basis van sku of productnaam. Op deze manier zijn velden als title, image, price, sale-price en reviews beschikbaar. Een ander groot voordeel van een CMS koppeling is dat alle klantdata beschikbaar is, dus ook alle aankopen. Dit stelt je in staat om veel uitgebreidere e-mail campagnes te bouwen en veel meer resultaat te boeken bij bestaande klanten. Door klanten rechtstreeks te benaderen, kun je gerichte promoties doen die aansluiten bij hun wensen en behoeften. Daarnaast voorkom je op deze manier dat klanten gaan zoeken en klikken op advertenties in Google. Met een doordachte e-mailstrategie kun je dus advertentiekosten besparen onder vaste klanten.

Segmenteer je klantdatabase

Als je een statische klantenlijst hebt geïmporteerd in je ESP, of als je een dynamische koppeling hebt met je CMS, dan wil je je klanten op de juiste manier benaderen en bedienen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je database bestaat uit zowel zakelijke als particuliere klanten. Je wilt beide groepen natuurlijk andere prijzen en promoties tonen. Een ander voorbeeld van klantsegmentatie is op basis van gedrag. Personen die zelden een mail openen moet je anders benaderen dan personen die fan zijn van je merk en alle mails openen. 

Nog een stap verder is segmentatie op basis van koopgedrag- en frequentie. Met tooling als Squeezely en Clerk.io kun je je klanten indelen in zogeheten RFM groepen. Dit staat voor Recency Frequency en Monetary. Klanten die bijvoorbeeld de afgelopen maand vaker dan twee keer een product hebben gekocht met een hoge orderwaarde zijn loyale klanten. Klanten die drie maanden geleden iets hebben gekocht met een hoge waarde maar sindsdien niet zijn potentieel loyale klanten. 

Door alle klanten te analyseren, te segmenteren en dus rekening te houden met hun persoonlijke behoeftes kun je zeer gepersonaliseerde emails versturen.

Ontwikkel een custom template

Wanneer je de keuze hebt gemaakt voor een ESP waarbij je een goed gevoel hebt, dan is het zaak om snel een template te maken. Net als veel andere stappen in de implementatie van een ESP heb je bij het maken van een template veel mogelijkheden. Je kunt namelijk zelf aan de gang met drag and drag editors, kiezen voor standaard templates, standaard templates laten customizen of zelfs een volledig custom template laten maken. Dit laatste kan vaak bij de ESP, maar als je een goede vormgever hebt dan is dit zeker ook een optie.

RoQQit is partner van Spotler, een intuïtief en krachtig ESP van Nederlandse bodem. In het onboardingproces kun je kiezen uit een ruim aanbod van templates die je geheel eigen kunt maken. Denk hierbij aan lettertype, kleuren, logo, usp’s, header, footer, contentblokken, etc. Het grote voordeel van een dergelijk template is dat je zeker weet dat deze geschikt is voor alle devices. Als je eenmaal meerdere mails hebt gemaakt met verschillende soorten opmaak, dan kun je deze simpel kopiëren en bewerken.

Bepaal een email marketing strategie met een contentkalender

Net als bij alle marketing activiteiten bepaalt de aandacht die je geeft het uiteindelijke resultaat. Als je op het laatste moment besluit om nog snel een mail op te maken, een promotie aan te maken en ook nog een afbeelding moet laten opmaken, dan zal het resultaat minder goed zijn dan wanneer je het ruim van te voren ingepland had. RoQQit werkt met een duidelijk contentkalender waarin per maand en per week duidelijk is wat het thema is. Zo creëer je veel meer rust en structuur voor jezelf en degenen met wie je werkt. Bijvoorbeeld andere marketeers, copywriters en vormgevers. Uiteindelijk wil je ook dat er een integrale aanpak is tussen e-mail en andere marketingkanalen. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog over de kracht van een contentkalender.

Marketing automation

Marketing automation is al een tijdje een hot topic in de online wereld. Waar het een paar jaar geleden was weggelegd voor grote adverteerders, is het nu ook bereikbaar voor adverteerders met een wat kleiner budget. Marketing automation is niks anders dan het gebruiken van een centrale tool die gebruikt maakt van first party klantdata,  slimme doelgroepen opbouwt, en marketingkanalen aanstuurt. Hieronder valt ook de website of webshop. RoQQit is implementatie partner van Clerk.io. Net als Spotler een fijne, intuitieve tool die naadloos integreert met je Magento, Woocommerce of Shopify webshop. Met behulp van datamodellen kun je geavanceerde doelgroepen bouwen en deze gepersonaliseerd bedienen in de gehele customer yourney. Wil je meer weten over marketing automation via Clerk? Lees dan onze blog over hoe je meer omzet kunt halen uit bestaande bezoekers. Of neem contact op met onze specialisten.