Hoe start je met Google Shopping

Voordat we uitleggen hoe je start met adverteren op Google Shopping, allereerst een korte uitleg over Google Shopping precies is. Dit is hét advertentiekanaal van Google en voor de meesten bekend vanwege de productafbeeldingen in de zoekresultaten. Google Shopping bestaat al jaren en heette in het begin Product Listing Ads. Het begon als een gratis variant en later werd het net als andere campagne types betaald. Net als tekstadvertenties werkt Google Shopping via een veilingsysteem waarbij onder andere het bod en kwaliteit van de advertentie bepaalt in hoeverre de advertentie zichtbaar is. Sinds 2020 is het ook weer mogelijk om gratis vertoond te worden in Google Shopping. Hoe dit werkt, leggen we later in deze blog uit.

Hoe stel je Google Shopping in?

Het begint allemaal met een Feed, dit is een export van je productdatabase waarin alle producten en bijbehorende productinformatie staan. Denk bijvoorbeeld aan: sku, titel, ean, prijs, sale prijs, omschrijving, link en image link. Voor Google Shopping gelden bepaalde verplichte en optionele velden en deze moeten qua opmaak voldoen aan de feedspecificaties van Google. De meeste CMS’en hebben een functie, of je kunt hiervoor een plugin gebruiken, waarmee je eenvoudig een Google Shopping feed genereert. Je selecteert simpelweg alle beschikbare velden uit de productdatabase en koppelt deze aan de veldnamen van de feed.

Feed management: de sleutel tot succes

Bovenstaande werkwijze is echter niet aan te raden. Het komt namelijk vaak voor dat de opmaak in een CMS niet consistent is. Of dat bepaalde velden, zoals omschrijving, teveel tekens en zelfs html opmaak bevat. Daarnaast zijn er veel optionele velden beschikbaar waarmee je je Google Shopping campagne kunt optimaliseren, terwijl deze niet in de productdatabase staan. Het is natuurlijk mogelijk om je webbouwer aan het werk te zetten om de feed zo volledig en consistent mogelijk te maken, maar hier hangt vaak een stevig prijskaartje aan gezien de hoeveelheid werk.

De oplossing van dit alles is het gebruiken van een feed management tool. Er zijn diverse aanbieders op de markt zoals bijvoorbeeld Channable, Channelengine en Datafeedwatch. De werking van deze tool is in de basis hetzelfde, maar RoQQit heeft een sterke voorkeur voor Channable. We zijn ook niet voor niets Channable partner.

Hoe werkt Channable

Channable is een tool waarin je jouw productdatabase importeert, dat kan via een feed of via een API, deze data verrijkt en vervolgens elk wenselijke export feed genereert. We raden aan om een custom feed te maken in je CMS waarin ALLE productinformatie staat. Hierbij hoef je geen rekening te houden met veldnamen. Het maakt dus niet of het gtin of ean is, dit regel je allemaal in Channable. Bij het importeren van deze feed in Channable, krijgt elk veld een uniforme naam zodat er later bij het instellen van regels geen onduidelijkheden ontstaan.

Nadat de import is voltooid, kun je beginnen met het maken van export feeds. Dit zijn bijvoorbeeld feeds als Google Shopping, Facebook Dynamic Product Ads en Beslist. Maar je kunt ook een koppeling maken met marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Zoals gezegd is het grote voordeel van Channable dat je elke feed volledig kunt optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende regels:

  • Titel: je kunt bulksgewijs voor alle producten, of voor een selectie op basis van condities (als/dan) losse velden samenvoegen tot 1 nieuwe en schone titel.
  • Description: net als de titel kun je de productomschrijving voor alle producten of voor een selectie inkorten op basis van een maximum aantal tekens. Of je kunt alle html opmaak verwijderen.
  • Item group id: varianten hebben een overkoepelend id, hierbinnen kun je bijvoorbeeld het item selecteren met de laagste prijs en deze voorrang geven in Google Shopping.
  • Custom labels: er zijn vijf beschikbare custom labels waarmee je producten als het ware kunt taggen. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgevoelige producten, producten met hoge of lage voorraad, indeling op basis van marges, best sellers, etc.
  • Product type: een veld dat je kunt gebruiken om campagnes en item groups mee te splitsen. Niet elke CMS heeft een consistente categorisering. Via Channable kun je dit helemaal strak trekken zodat je een perfecte campagnestructuur kunt gebruiken.

Channable heeft handige ingebouwde “commando’s” die je per regel kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: ‘als veld bevat, dan vervangen’. Maar je kunt ook waarden binnen een veld splitsen op basis van een karakter, bijvoorbeeld ‘>’. Voor de hardcore gebruikers is er een handige reguliere expressie functionaliteit waarmee je zelf complexe commando’s kunt gebruiken om waarden te zoeken en te bewerken.

Feed uploaden in Google Merchant Center

Als je klaar bent met je nieuwe Google Shopping feed is het zaak om deze te uploaden in het Google Merchant Center. Dit is simpel gezegd de plek waar jij je producten aanbiedt aan Google. Hier stel je onder andere in op welk tijdstip je feed dagelijks wordt geupload en krijg je te zien of de feed fouten of waarschuwingen bevat. Kleine tip: achterhaal hoe laat je CMS de “basis feed” genereert en exporteert, zorg dat Channable deze met een ruime marge importeert en zorg dat het Merchant Center deze weer met een ruime marge uploadt. Hiermee heb je de garantie dat je altijd adverteert met uptodate data.

Merchant Center koppelen aan Google Ads

Als alle producten zijn goedgekeurd in het Merchant Center dan kun je beginnen met adverteren op Google Shopping. Via de instellingen kun je je Google Ads account koppelen. Deze stap is essentieel, want zonder koppeling kun je geen betaalde Shopping campagne beginnen. Mocht je alleen willen werken met de gratis variant, dan is de koppeling met Google Ads overbodig. Je zult alleen wel in de instellingen van het Merchant Center moeten aangeven dat je gebruik wilt maken van deze functionaliteit.

Wat kun je nog meer in het Merchant Center

  • Benchmarking: iedere Google Shopping adverteerder maakt gebruik van het Merchant Center dus Google heeft ontzettend veel benchmark data. Als er voldoende productdata is dan kun je zien wat jouw prijs is ten opzichte van de benchmark. Als je in veel gevallen duurder bent dan concurrenten dan zal de conversie van Google Shopping waarschijnlijk tegenvallen. Op basis van deze rapportage kun je dus je prijsstelling aanpassen.
  • Product reviews: je kunt een aparate feed aanleveren met daarin review data per product. Deze feed kun je zelf maken in Channable of opvragen bij de review tool die je gebruikt. De review sterren worden vervolgens getoond in de Shopping resultaten.
  • Local inventory: je kunt een feed uploaden met voorraad data per locatie. Dit is vooral interessant voor adverteerders die meerdere fysieke winkels hebben. Op basis van de locatie van de gebruiker, toont Google producten van de dichtstbijzijnde winkel.
  • Verzendkosten en levertijden: je kunt dit meegeven in de feed, maar je kunt ook regels instellen in het Merchant Center. Dit is met name als je afwijkende tijden, maten, hoeveelheden en gewicht hebt.
  • Automatische artikelupdates: als je een webshop hebt met veel volume en dus ook veel prijs en voorraad mutaties, dan wil je wel dat de informatie in de advertenties klopt. Het kan voorkomen dat de informatie in de feed niet klopt, want het Merchant Center importeert de feed slechts één keer per dag. In dit geval is het handig om automatische artikelupdates te activeren. Google kijkt dan naar zowel de feed als informatie in schema.org. Als er verschil is tussen beide, dan is de informatie in schema.org leidend.

Google Shopping campagne aanmaken

Nadat alle bovenstaande stappen zijn gedaan, is het zaak om daadwerkelijk te beginnen met adverteren. Je hebt twee opties: een Performance Max of een oude, reguliere Google Shopping campagnes. We hebben een uitgebreide blog over Performance Max waarin we de voor- en nadelen beschrijven. Voor beide campagnes geldt dat je goed moet nadenken over de structuur en wat het doel van de campagne is. Verschillende campagnes per: margegroep, seizoensproducten, branded vs. non-branded, best-sellers, hoge en lage voorraad, er valt voor alles wat te zeggen. Maak het jezelf en vooral de zoekmachine niet te moeilijk, te veel uitsplitsen zorgt voor een overzichtelijk account en daarnaast loop je risico op interne concurrentie.

Zoals je hebt kunnen lezen, komt er veel bij kijken om te adverteren op Google Shopping. RoQQit is specialist in het opzetten en optimaliseren van Google Shopping en Performance Max campagnes. Neem vrijblijvend contact met ons op als je hulp nodig hebt bij het beheren van je Google Ads account.