Adverteren met display advertenties in het Google Display Netwerk is een bewezen methode om naamsbekendheid te vergroten. Samen met Youtube campagnes en Social media behoort display tot de zogeheten upper funnel campagnes. Hiermee bereik je nieuwe personen die tot jouw doelgroep behoren en voed je als het ware je marketing funnel. Het uiteindelijke doel van een full funnel strategie is meer website bezoekers en meer conversies.
Google Display ads vs. mobiele apps
De Google Ads interface is de afgelopen jaren flink veranderd en Google probeert het adverteerders zo makkelijk mogelijk te maken om nieuwe campagnes aan te maken. Enerzijds is dit heel fijn, want hiermee houd je tijd over voor andere werkzaamheden. Anderzijds ben je steeds meer overgeleverd aan de grillen van Google. Het is namelijk niet altijd even duidelijk op welke plaatsingen je advertenties vertoond worden en hoeveel budget er mogelijk verspild wordt aan loze klikken.
Vroeger behoorde het uitsluiten van adsenseformobileapps.com als plaatsing tot de standaard werkzaamheden. Hiermee werden advertenties niet weergegeven in mobiele apps. Klikken vanuit mobiele apps vinden vaak per ongeluk plaats, wat ook blijkt uit de extreem hoge bounce rate. Het is jou waarschijnlijk ook wel eens voorgekomen, je opent een app op je telefoon en bij het scrollen klik je per ongeluk op een advertentie. Deze klik kost de adverteerder gewoon geld en levert nagenoeg niks op qua bereik, naamsbekendheid of welke statistiek dan ook. Alleen wel frustratie bij de degene die op de advertentie heeft geklikt.
Hoe sluit je mobiele apps uit van Google Display campagnes?
Zoals hierboven beschreven kon je vroeger adsenseformobileapps uitsluiten en daarmee werden jouw advertenties niet in apps vertoond. Helaas is deze functionaliteit komen te vervallen, waardoor veel adverteerders onnodig geld verspillen in hun campagnes. Gelukkig is het nog wel mogelijk, alleen is deze functionaliteit diep verstopt in de instellingen. In deze blog leren we jou hoe je mobiele apps kan uitsluiten en zo budget overhoudt voor kwalitatieve plaatsingen!
Stap 1:
Ga in je display campagne naar de advertentiegroepen en klik in de linker menubalk op content > uitsluitingen:
Stap 2:
Klik vervolgens op ‘Uitsluitingen van onderwerpen’ en selecteer in de dropdown ‘Plaatsingsuitsluitingen’:
Stap 3:
Klik dan op het blauwe pennetje en kies voor ‘Targeting voor advertentiegroep bewerken’:
Stap 4:
Selecteer hier een advertentiegroep en klik op ‘Targetingsignalen toevoegen’:
Stap 5:
Hier kun je vervolgens alle app categorieën aanvinken en deze worden dan als uitsluitingsplaatsing toegevoegd aan de advertentiegroep:
We raden aan om een annotatie te maken in je Google Ads account zodat bovenstaande handeling gedocumenteerd is. Zo ben je ook in staat om een vergelijking te maken met de periode voor de wijziging. Hopelijk hebben we we via deze blog geholpen om meer grip te krijgen op Display campagnes.