Focus jij op je klant? Hoe zorg je dat de orderwaarde per klant stijgt?

Focus jij op je klant? Hoe zorg je dat de orderwaarde per klant stijgt?

Focus op je klant en de orderwaarde. Een hogere orderwaarde per klant is goed voor de zaak! Niet alleen verdien je hierdoor meer per klant. Je kosten per klant zullen hierdoor ook een stuk beter worden. Zeg nou zelf, hogere marge per order is uiteindelijk toch het doel van je webshop?

Maar hoe doe je dit? Welke opties zijn er allemaal?

RoQQit is hier dagelijks voor vele klanten mee bezig in verschillende vormen. Uiteindelijk draait het allemaal om het kennen van je klant. Maar voordat je zover bent helpen wij je op weg met een aantal snel te implementeren tactieken. Afhankelijk van je CMS natuurlijk.

1. Producten bundelen – 2 is meer dan 1 😉

Verkoopt je meer dan 1 product in uw webwinkel? Dan is dit een tactiek die je kunt gebruiken om uw gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Door twee of meer producten aan elkaar te koppelen creeert je een ‘ extra ‘ product voor de klant met een interessante waarde. Een prijs die duurder is dan die van één product, maar minder duur dan wanneer de klant ze afzonderlijk zou kopen. Simpel en snel! Kijk zeker naar hardlopers of producten die goed te combineren zijn!

Als alternatief kan je je klanten ook de mogelijkheid bieden om hun eigen bundels samen te stellen door hen te laten kiezen uit een selectie van add-ons die je hen ter beschikking stelt.

2. Upselling – omhoog is altijd mooier

Als een klant klaar is om af te rekenen of als hij een product aan zijn winkelwagentje heeft toegevoegd, biedt dan een variant aan met meer functies of mogelijkheden.

We kennen allemaal de fastfoodketens die dit doen waarbij klanten wordt gevraagd of ze hun maaltijd willen “supersizen”. Een maaltijd vergroten kost de klant meer, maar dan krijgt hij ook meer eten, waardoor hij de waarde van de upsell inziet.
Om deze tactiek in uw eigen online winkel toe te passen, moet je er eerst voor zorgen dat je producten hebt om uw klanten aan te upsellen en ten tweede dat je ze aan uw klanten voorstelt! Vaak zullen je websitebezoekers je producten met een hogere waarde niet bekijken, maar wanneer je ze daadwerkelijk aan je bezoekers voorstelt, zullen ze ze in overweging nemen.

3. Lage/hoge voorraden? Maak er een kans van!

Een van de marketing- en prijsstrategieën die je kunt doen voor het verhogen van de gemiddelde orderwaarde is het tonen van lage voorraadmeldingen. Wanneer een artikel laag in voorraad is, kunnen kortingen vaak helpen om het door te verkopen. Niet alleen helpt dit om een product dat je verkoopt uit te verkopen, wat goed is voor de boeken, maar je kunt er ook meer mee verdienen per bestelling.
Je kan lage voorraad extra pushen door een overlay te gebruiken bij deze producten. Opvalwaarde verhogen! Daarnaast goed om deze producten in te zetten tijdens het afrekenen. Een sterke pop-up in de winkelwagen met de melding ‘ op = op ‘ aanbiedingen! Het element van schaarste kan ertoe bijdragen dat iemand snel producten aan zijn winkelwagentje toevoegt die hij oorspronkelijk niet van plan was te kopen. Zo kunt je het gemiddelde orderbedrag verhogen met een slim trucje!

4. Cross-selling – oud en vertrouwd maar toch lastig om goed te doen

Dit is een andere vaak gebruikte tactiek om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen en een die goed werkt voor de meeste bedrijven. Het doel van deze tactiek is om uw klanten aanvullende producten voor te stellen voordat ze hun winkelwagentje uitchecken, zodat ze meer producten kopen en hun bestelwaarde verhogen.
Om dit op uw eigen site toe te passen, zoek je producten, of verzamelingen van producten, die goed bij elkaar passen en stel je deze voor aan uw klanten tijdens het aankoopproces. Op de productpagina’s van de meeste e-commercewinkels zie je dat de shop soortgelijke producten voorstelt als degene die je bekijkt, of producten die andere klanten ook hebben gekocht – dit is cross-selling.

Gebruik cross-sellingtactieken op productpagina’s en tijdens het afrekenproces, zodat je geen kans mist om uw klanten soortgelijke producten voor te stellen.

5. Creëer een loyaliteitsprogramma – sparen maakt gelukkig

Ongeveer 75% van de klanten geeft de voorkeur aan merken die beloningen aanbieden. Loyale klanten geven doorgaans meer geld uit per bestelling dan nieuwe klanten. Als je eenmaal vertrouwen hebt opgebouwd bij een klant, is het waarschijnlijk dat hij blijft terugkomen. Een loyaliteitsprogramma kan een manier zijn om klanten te stimuleren vaker te winkelen en meer spullen te kopen. Niet alleen zullen die conversiepercentages omhoog gaan, maar klanten lopen ook weg met nieuwe producten waar ze van zullen houden.
Afhankelijk van je CMS is een loyaliteitsprogramma snel of lastiger in te stellen.
Eenvoudig werkt bijvoorbeeld ShopiFy. Hier is een loyaliteitsprogramma te maken met behulp van een app uit de Shopify App Store.

7. Betaalopties zoals – betalen op rekening

Het aanbieden van betalen op rekening of gespreid betalen voor dure artikelen kan een andere stimulans zijn om de gemiddelde bestelwaarde op uw website te verhogen. Door betalen op rekening aan te bieden, neem je de druk weg van klanten om de rekening vooraf te betalen. Inmiddels is dit ook een top 3 betaaloptie in Nederland. Wij willen graag achteraf betalen.

8. Focus op bestsellers

Haal drempels weg. De 80/20 regel zal waarschijnlijk ook in jouw webshop gelden. Gebruik de data van je webshop en analyseer de markt. Hieruit zal vast en zeker een toplijstje producten komen welke altijd goed verkopen. Je zogenaamde bestsellers! Deze moet je op de juiste plekken in je webshop onder de aandacht brengen. Categoriepagina’s productpagina’s, winkelwagen en pop-ups. Allemaal tegelijk? Nee denk hier goed over na. Beter nog, weet wie je klant is en stem dit af op zijn aankoophistorie. Hoe je dit doet en welke tools je hiervoor nodig hebt, leggen wij graag uit.

9. Drempels voor gratis verzending – bezorgkosten werken nooit mee

De meest voor de handliggende tactiek. Omdat wij in Nederland niet dol zijn op verzendkosten is dit een goede tactiek om te testen.
Om te beginnen is het belangrijk om de gemiddelde orderwaarde van de webshop in kaart te brengen. Het heeft namelijk niet veel zin om de gratis verzenden grens hier ver vandaan te brengen. Dit zal niet direct zorgen voor een hogere bestelwaarde. Ga je hier echter goed mee om dan kan dit zeker zorgen voor een iets hogere bestelwaarde. Een stijging van 10% in orderwaarde zal toch als snel zorgen voor een mooie toevoeging aan het netto resultaat van de webshop.

10. Personaliseer de ervaring – focus op je klant en omarm deze!

Je eigen bakker of slager weet als geen ander wat je op woensdag eet. Hoe fijn is het als we met de webshop een soortgelijke ervaring weten neer te zetten.
Een online retailer kan de winkelervaring personaliseren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen en de kosten voor klantenwerving te verlagen. Hoe? Data gebruiken die elke webshop heeft. Klantdata omzetten in tactieken om de klant te herkennen.

Afhankelijk van het CMS is het relatief simpel om te starten met personaliseren. Op basis van aankoophistorie is het mogelijk om pagina’s in de webshop aan te passen en vergelijkbare of varianten ( zoals kleding en schoenen ) te tonen. Niet langer vrouwen van 35 vervelen op de homepage met jeans voor mannen van 50. Nee maak gebruik van profieldata en stem de pagina’s af op je klant.

Wil je meer weten over het personaliseren van je webshop of marketing kanalen? Neem dan contact op met RoQQit. Wij zijn er!

11. Haal elke frictie uit de site – niemand houdt van nadenken tijdens winkelen

Hoe langer een bezoeker op uw site is, hoe groter de kans dat hij meer aan zijn winkelwagentje toevoegt. Makkelijk en simpel is de uitdaging.
Simpele interface, heldere navigatie, call-to-actions die iedereen snapt, relevantie op gebied van aanbevelingen, cross-sells etc.
60% van de gebruikers verkiest on-page navigatie boven zoeken, dus laat uw klanten niet moeten zoeken naar wat ze zoeken! Begrijp je klant en snap wat je verkoopt. Kruip in de huid van de bezoeker en probeer al zijn vragen te beantwoorden wanneer je zoekt naar een product. Een extra filter die overbodig lijkt omdat jij als webshop eigenaar het product kent is voor de bezoeker misschien net de overtuigende filter om de aankoop te doen!
Last but not least. Verstop niks achter lastig te gebruiken drop-downs of tabbladen.

De webshop moet fun en simpel zijn en geen speurtocht naar antwoorden en informatie.

RoQQit heeft 20+ jaar ervaring in het optimaal opzetten en inrichten van e-commerce webshops. Wil jij eens sparren over jouw e-commerce shop, neem dan vrijblijvend contact met ons op.