Is jouw webshop al klaar voor de feestdagen?

Voor iedere webshop is Q4 van elk jaar een spannende periode. De zomermaanden en vakantieperiode zitten erop en vanwege de nadere feestdagen zitten veel consumenten te wachten op goede deals. Dagen als Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis spelen hier een belangrijke rol in. Maar wat betekent dit voor jou als webshop eigenaar of als adverteerder?

Zorg voor een optimaal presterende website

Na een periode van relatieve rust, trekt het verkeer in Q4 behoorlijk aan. Dit is dus het moment waarin jouw webshop moet presteren en geen slechte gebruikerservaring moet bieden aan potentiële klanten. Dit is elk jaar een terugkerend fenomeen, wat je persoonlijk ook vindt van strooien met korting, daarom moet je ruim van te voren voorbereidingen treffen. Begin daarom bijvoorbeeld in Q2 met het evalueren van voorgaande wintermaanden en maak een plan van aanpak met verbeterpunten. Zaken waar je rekening mee moet houden zijn bijvoorbeeld:

Server load 

Tijdens drukke dagen kan je server met plotselinge verkeerspieken te maken krijgen. Zorg ervoor dat je hosting hierop ingespeeld is en reserveer desnoods extra capaciteit. Je kunt bijvoorbeeld een rapport bij je hosting partij opvragen. of zelf in Analytics gedurende piekmomenten analyseren wat de procentuele toename aan verkeer was.

Gebruikservaring

Deze moet eigenlijk altijd 100% in orde zijn, maar foutjes kunnen nou eenmaal voorkomen op een website. Zorg in ieder geval voor Q4 dat je website zo min mogelijk fouten bevat om gebruikservaring en conversieratio te stimuleren. Interne links die uitkomen op een 404, een lange laadtijd, een niet-geoptimaliseerde zoekmodule, onduidelijke checkout, onduidelijke verzendkosten en levertijd, niet voorradige producten die zichtbaar zijn, zijn allemaal dodelijk voor een website.

Optimaliseer alle marketingcampagnes

Voor veel webshops is Q4 hét moment om record omzetten te draaien en het is dan ook niet gek dat er extra budget wordt gereserveerd voor advertenties. Wanneer je campagnes draait in Google en Facebook die omzetgedreven zijn, dan is het verstandig om te analyseren of je target CPA of ROAS voldoende zijn in de november en december maanden. Grote spelers zoals Bol en Coolblue zijn ook afhankelijk van paid media en zullen in deze maanden hun biedstrategieën aanpassen om meer aandeel te claimen. Als jouw marge het toelaat, dan is het verstandig om je campagnedoelstellingen wat te versoepelen zodat je geen vertoningsaandeel verliest.

Zorg voor een goede account hygiëne in Google Ads

In Google Ads heb je op account niveau een rapport waarin je kunt zien hoe het staat gesteld met je advertentie account. Je moet wel voorzichtig zijn met de adviezen die Google geeft want veel hiervan gaan over automatisering, waarmee je de controle over je account kunt kwijtraken. Maar er staan natuurlijk ook goede tips in, zoals het gebruik van advertentie extensies, conflicterende en overbodige zoekwoorden, slecht presterende en afgekeurde advertenties. Zorg dat je account optimaal staat ingesteld en streef naar hoge kwaliteitsscores!

Zorg voor een perfecte productfeed en foutloos Merchant Center

Als je adverteert op Google Shopping dan is de term productfeed je waarschijnlijk niet onbekend. De kwaliteit van een feed heeft grote invloed op de prestaties van jouw Shopping campagne. Denk bijvoorbeeld aan producttitels die aansluiten op veelgebruikte zoektermen, geoptimaliseerde productomschrijvingen en custom labels voor een perfecte campagnestructuur. Als je feed niet correct is opgemaakt dan heb je grote kans dat er afkeuringen zijn in je Merchant Center. En producten die zijn afgekeurd, daarmee adverteer je niet in Google Shopping. Zonder dat je het weet, is jouw bestseller misschien afgekeurd en loop je dus omzet mis. Controleer daarom op tijd je Merchant Center en zorg ervoor dat je feed klaar is voor het belangrijkste moment van het jaar!

Zorg voor een perfect Facebook Business Manager

Net als bij Google, is het bij Facebook extreem belangrijk dat je account optimaal is ingesteld en geen fouten bevat. Als je (dynamisch) met producten adverteert, geldt ook hier dat je feed perfect moet zijn en dat er geen afgekeurde producten moeten zijn in het handelsbeheer. Let er verder op dat je campagne instellingen kloppen, er geen overlap in doelgroepen is, je de juiste plaatsingen hebt geselecteerd en er geen advertentie moeheid is bij je doelgroep. Weet je niet zeker of je banners de juiste afmetingen hebben per plaatsing? Lees dan onze blog over advertentie specificaties en download gratis onze Social Cheat Sheet.

Zorg voor een perfect Bol partnerplatform

Bol.com is in Nederland veruit de grootste marktplaats en voor veel webshops is het een interessant en rendabel platform om producten te verkopen. Je kunt op diverse manieren je producten aanbieden bij Bol, maar de meest gekozen optie is via een API koppeling tussen webshop en Bol. Hiervoor worden feed management tools als Channable en Channelengine gebruikt. Bij Bol gelden strenge eisen wat betreft productinformatie, als je niet volledig voldoet aan alle specificaties dan heeft dit direct gevolgen voor je organische zichtbaarheid op Bol. Net als bij Google Shopping, is het belangrijk dat je producttitels en omschrijvingen optimaliseert op basis van zoekgedrag. Deze data kun je vinden in je Bol Partnerplatform. Je kunt je Bol verkopen ook boosten door producten te promoten. Dit werkt net als in andere advertentiesystemen waarbij je een looptijd, doelstelling en budget opgeeft. 

Weet je niet of je website klaar is voor de feestdagen? Of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je marketingcampagnes? Neem dan vrijblijvend contact op met RoQQit.