Home › XXL Nutrition
Klant
Wat hebben we gedaan
Website
Trapleuningspecialist.nl 80% conversie stijging. Top 3 SEO speler
In 2018 werd bij XXL Nutrition besloten om over te stappen naar een nieuw CMS. Het huidige, custom CMS werkte prima maar het ontbrak aan flexibiliteit en schaalbaarheid. Enkele SaaS oplossingen werden overwogen maar uiteindelijk kwam Magento 2 als winnaar naar voren. Samen met de webbouwer werd een design en MVP lijst besproken zodat er efficiënt toegewerkt kon worden naar livegang. Een van de belangrijkste wijzigingen, voor de bezoekers en klanten, was de volledig gewijzigde categoriestructuur. Deze was gebaseerd op een door RoQQit uitgevoerd onderzoek en bood alle mogelijkheden voor een SEO content strategie.
De oude site van XXL Nutrition was beschikbaar in het Nederlands, Vlaams, Duits en Engels. Daarnaast was er een blog, gehost op een subdomein, en een zeer uitgebreid forum. Dit forum bevatte een vertaalmodule, waardoor alle pagina’s vertaald en geïndexeerd werden voor alle bezoekers. Al met al resulteerde dit in een zeer complex redirectplan, waarin zo’n 150K url’s van verschillende internationale domeinen geredirect moesten worden.
De oude site bevatte geen content op categorie- en subcategoriepagina’s. Productdetailpagina’s waren wel gevuld, maar vaak met teveel tekst en zonder de benodigde opmaak. Daarnaast was er geen meta data ingevuld voor alle pagina’s. Eerst stap in dit proces was een zoekwoordenonderzoek die de nieuwe structuur van de site volgde. Elke pagina, van homepage t/m productdetail werd voorzien van geoptimaliseerde content en interne linkstructuur. Ook werd in Magento alle meta data herschreven en werd een script geïmplementeerd om dynamische meta data toe te voegen aan alle producten.
XXL Nutrition was en is voor een groot deel afhankelijk van paid media. Alle accounts draaiden rendabel, maar de nieuwe site vergde een volledige hersetup in alle betreffende accounts. Eerste stap voor alle performance kanalen was een nieuwe feed via Channable. Met uitgebreide rules werden alle product titels en omschrijvingen geoptimaliseerd.Voor Google Shopping werden producten toegekend aan custom labels op basis van hun marge. Op deze manier werden er drie Google Shopping campagnes gecreëerd met een ROAS die perfect aansloot op de marge per product.
Via de oude site werden transactionele mails en weekaanbiedingen verstuurd. Er was geen zicht op de prestaties van de marketing mails omdat tracking ontbrak. Wel leent het assortiment van XXL Nutrition zich uitstekend voor emailmarketing en doen klanten vaak herhaalaankopen. RoQQit heeft geadviseerd in de keuze voor een nieuw ESP en personalisatie tooling. Nadat de keuze was gevallen op Copernica en Squeezely heeft RoQQit samen met implementatiepartner Bookerz de tracking verzorgd en de campagnes volledig ingericht. In 2021 is besloten om over te stappen naar een nieuw ESP en ook hierin heeft RoQQit XXL Nutrition volledig ontzorgd.
Bovenstaande stappen hebben XXL Nutrition als merk doen groeien en jaar op jaar is een significante groei te zien over alle kanalen. De keuze voor personalisatie en first party data is een verstandige gebleken. Hiermee is XXL Nutrition in staat om in een cookie-loze toekomst conversies te meten en meer rendement uit marketingcampagnes te halen. Met een goed uitgedachte emailstrategie werkt XXL Nutrition aan het vergroten van merkloyaliteit en is daarnaast in staat om klanten producten op het juiste moment aan te bieden. Via recurring buy campagnes voorkomt XXL Nutrition dat klanten op zoek gaan naar een vervangend product en voorkomt hiermee onnodige ad spend in Google. Dit vrijgekomen budget wordt vervolgens weer besteed aan het vergroten van naamsbekendheid in buitenlandse markten.
Heb je nog vragen? Neem hieronder contact met ons op!
Voer JE e-mailadres in en ga aan de slag
Blijf op de hoogte van e-commerce en online marketing trends.
Onze diensten
Meer diensten
Copyright 2022 © Copyright Roqqit